Tips voor goede schoenen

Bij pijn in de voeten is het belangrijk goede schoenen te dragen. In dit artikel wordt besproken waar u op dient te letten.

Tips voor goede schoenen

Een goede schoen respecteert je voetvorm:

Schuif je voet zo ver mogelijk naar voren in de schoen in een staande houding: je moet net 1 vinger tussen de voet en de hielomsluiting kunnen plaatsen. Je voet zit stevig vast in de schoen, maar mag nooit gekneld aanvoelen. De schoen blijft door de tijd zijn breedte behouden, er mag geen vervorming optreden met het dragen van het schoeisel. Ter hoogte van de tenen moet de schoen bovendien ruim genoeg zijn zodat de tenen kunnen bewegen.  Als je de vorm van je teen doorheen de schoen ziet, dan is de schoen te strak. De breedte van de schoenneus moet corresponderen met de werkelijke vorm van de voorvoet.


De schoen is vervaardigd uit leder:

 Leder is een natuurlijk materiaal dat zorgt dat de voeten ademen en fris blijven. Zowel langs de binnenzijde als de buitenzijde. Synthetisch materiaal mag enkel aan de buitenzool.


De schoen moeten buigen op de juiste plaats: alleen ter hoogte van de tenen:

 Dit test je door de schoen vast te nemen met de ene hand aan de tenen en met de andere hand aan de hielomsluiting. Druk beide handen naar elkaar toe en kijk waar je schoen buigt. Een goede schoen buigt enkel ter hoogte van de tenen, nadat je veel druk moet uitoefenen. Het is niet goed als de schoen kan plooien over de gehele zool, voor de tenen of achter de tenen.


In de lengterichting is er geen torsie van de schoen toegelaten:

 Als je met losse hand probeert de schoen uit te wringen – zoals een dweil – mag de schoen niet bewegen.


De schoen moet gesloten zijn achteraan:

 De hielomsluiting moet goed passen rondom de hiel en mag nauwelijks indrukbaar zijn.


De schoenen moet gesloten kunnen worden met veters of klittenband (velcro):

Deze zorgen dat je voeten voldoende stevig in de schoen zitten zonder af te snoeren bij zwellen van de voeten. Andere sluitingen (elastieken, bandjes die de voet omsluiten, knoopjes,…) worden te los tijdens het dragen of gaan de huid net afsnoeren. Deze sluiting moet natuurlijk ook gebruikt worden. Ongesloten schoenen vallen uit, je tenen moeten grijpen om ze aan te houden. De stevigheid en stabiliteit die je schoen kan bieden, worden niet aangewend.


De hakhoogte bedraagt maximum 2,5 – 3 cm:

Hogere hakken kunnen aanleiding geven tot nek-, rug, knieklachten en gevolgen van instabiliteit (verstuikingen, valpartijen). Volledig platte schoenen zijn niet noodzakelijk goed: een kleine hak geeft je lichaam tijdens het voortbewegen een voorwaarts gericht moment waardoor je gang vergemakkelijkt. De omvang van je hak is ook van belang: als de omvang van je hak vermindert, zal de belasting op je voorvoet toenemen. Dit leidt weer tot klachten van knie- en rugpijn en verhoogde instabiliteit.


Pas je schoen aan aan je activiteit:

Ballerina’s draag je om aan ballet te doen. Slippers draag je aan het zwembad, de sauna. Sportschoenen pas je aan aan de uit te oefenen sport: loopschoenen om te lopen, tennisschoenen om te tennissen, voetbalschoenen om te voetballen, wandelschoenen om te wandelen, …..


Nog enkele handige tips:

 Zit een schoen niet lekker, koop hem dan ook niet. Een goede schoen zit onmiddellijk goed en hoeft niet ‘ingelopen’ te worden. Probeer steeds beide schoenen van een paar aan alvorens ze te kopen.

 Koop schoenen altijd ’s middags: in de namiddag zijn je voeten dikker dan ’s morgens.

Als je toch in de ochtend schoenen koopt, kan je altijd een omtrek van je voet tekenen op een blad papier en dit uitknippen. In de winkel kan je deze omtrek in de schoen leggen: krult het papier ergens omhoog, dan is de schoen te klein.

 Als je zooltjes draagt is het handig als de nieuwe schoenen een uitneembaar binnenzooltje hebben. Hierdoor bekom je extra diepte in de schoen.

Je mag nooit een grotere maat kopen als je zolen gaat dragen: een zool maakt je voet niet langer. De zolen gaan bovendien door het dragen licht indrukken en de schoenen worden alsnog te groot. Wacht met kopen van schoenen tot je de nieuwe zooltjes hebt om te passen.

 Fixeer je niet op je maat. Dat wil wel eens per type schoen wat verschillen.  Het is overigens ook niet het merk of de prijs die bepalen of een schoen goed is. Er zijn modemerken die hele dure schoenen maken die echter absoluut niet voldoen aan de bovenstaande richtlijnen. Natuurlijk hoeven goede schoenen ook niet per definitie onmodieus te zijn. Neem dus de tijd om schoenen uit te zoeken.

 Als je al jarenlang hoge hakken draagt, mag je niet plots en alleen maar platte schoenen dragen. De goede hakhoogte is dan een tweetal vingers kleiner dan je huidige hakhoogte.